Головна
Реєстрація
Вхід
Четвер
19.06.2025
06:13
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя інформатики,
 економіки та креслення


Меню сайту

Міні-чат
200

Проект
Освітній портал

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

 Надлишок споживача 

3. Надлишок споживача: поняття, утворення, зміна

Споживачі купують необхідну їм кількість якогось товару за певною ціною. При цьому більшість з них впевнені, що зробили „еквівалентний обмін”, бо, отримавши товар і заплативши гроші, вони нічого не втратили і нічого не виграли. Але, якщо Ви пішли за покупкою, а крамниця зачинена, то Ви напевно будете засмучені, незважаючи на те, що Ваші гроші збережені. Значить, покупка мала для Вас більшу корисність, ніж дана сума грошей. І як би Ви зробили покупку, то отримали б певний виграш. Якою ж є природа цього виграшу?

Як ми вже знаємо, споживач купує товар певного виду і в такій кількості, що гранична корисність останньої купленої одиниці, виражена в грошовій формі, дорівнює ціні товару. Але гранична корисність кожної наступної одиниці менша за попередню, а ціна усіх одиниць товару однакова. Таким чином, корисність кожної одиниці покупки, за виключенням останньої, більша за ціну, яку сплачує за неї споживач. І, зробивши покупку, в цілому споживач знаходиться у виграші.

Виграш споживача при покупці, обумовлений перевищенням корисності одиниць товару, що придбані, за їх ціну називають надлишком споживача.

Першим, хто побачив у надлишку споживача вісомий засіб економічного аналізу, був Жюль Дюпюї (1804-1866). Він сформулював загальне правило, згідно з яким: розмір корисності, отриманої чи втраченої у результаті зміни цін, дорівнює різниці у кількості придбаних предметів, помноженої на половину зміни ціни.

Проблеми надлишку споживача аналізували також А. Маршалл, Дж. Хікс та ін.

Індивідуальний надлишок споживача визначається перевищенням корисності покупки для споживача над видатками на її купівлю.

Сумарний надлишок – це сума індивідуальних надлишків і визначається як різниця між сумарною корисністю та сумарними видатками споживачів на придбання даного товару.

Сумарний надлишок є суттєвою характеристикою ринку, використовується як показник вигоди, яку отримують споживачі на ринку даного товару.

Можна говорити як про сумарний надлишок споживачів, так і про сумарний надлишок виробників. Сума надлишків споживачів і виробників може бути подана графічно (Рис. 1.12).

Величини сумарних надлишків споживачів і виробників корисні при аналізі змін положень на ринку за тих чи інших впливів на ринок з боку держави (наприклад, введення податків).


Форма входу

Пошук

Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Корисні посилання
- Ярмолинецький РМК

Украшение из белого золота - Ярмолинецький технологічний ліцей

Украшение из белого золота - Ярмолинецький навчально-виховний комплекс

Украшение из белого золота - ЗНО-2015

Украшение из белого золота - Міністерство освіти і науки України

Украшение из белого золота - Хмельницький обласний освітній портал

Украшение из белого золота - Предметні олімпіади в Хмельницькій області

Украшение из белого золота - Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Украшение из белого золота - Хмельницький обласний центр науково-технічної творчостіучнівської молоді

Украшение из белого золота - Обдаровані діти

Украшение из белого золота - Урядовий сайт для юних громадян

Украшение из белого золота


Архів записів

Copyright MyCorp © 2025
Зробити безкоштовний сайт з uCoz